"Apabila manusia mati maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara: sedekah jariyah, ilmu bermanfaat, atau anak shaleh yang mendo'akannya." (HR. Muslim, dari Abu Hurairah, Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (QS. At Tahrim: 6 )., Dan orang-orang yang berkata : "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami kesenangan hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa." ( QS. Al-Furqan : 74 ) ...Bacalah

Monday, May 2, 2011

Donut Ibu Kesayangan ku..


Zaman kanak-kanak sangat menyeronokkan buat semua orang. Kalau ada mesin masa, nak putarkan balik ja masa tu pergi zaman aku budak-budak hingusan...Waktu tu memang seronok la tak tau apa, cuma pandai pergi sekolah jaaa...

Masa aku ngan adik aku di sekolah rendah kami tinggal di kampung yang rata-ratanya mak sedara sebelah Ibu kami. ramai lah kawan-kawan kat sana. Nama kampung tu kampung Pendek. Abah aku pulak keje sebagai Askat kat bukit cina...Ibu aku pulak suri rumah sepenuh masa dan mengambil upah menjahit baju. Rumah yang kami tinggal tu rumah sewa.

Kat kampung Pendek nie, terkenal dengan kuih Donut Che Muji... HaHaHaHa.. Itu lah Ibu kami..Orang kampung Pendek memang suka sangat-sangat dengan Donut yang Ibu kami buat. Tiap-tiap pagi lah Ibu kami akan pergi hanta ke kedai sebelah rumah saja.. memang habis laa tiap-tipa hari..

Waktu petang pulak, Ibu kami buat jugak Donut untuk dijual. Apa lagi Adik aku si Mat la yang pergi jual tiap-tiap rumah, Donut. Donut, Donut. Mesti habis punya. Dulu harga Donut tak silap RM 0.20 sebiji. Ramai yang suka Donut Ibu kami buat. Sepupu aku pun tak lepas-lepas lagi belajar buat Donut, nak suh jadi macam Ibu kami buat..huhuhu

Sampai sekarang Donut jadi kesukaan kami. kalau Ibu kami buat, 1 orang boleh habiskan 5 Donut...memang sedap..Sekarang kita orang sudah pindah kat kampung lain. tak lah jauh sangat pun ngan kampung dulu.. Kat kampung sekarang mula-mula sampai Ibu kami buat jugak la, tapi sekejap ja, bab susah dengan transport. kedai yang pergi letak Donut dulu duk mintak la nak suh jual...

Yang paling syoknya Ibu aku buat masa aku ngan suami aku balik kampung. Dia kata memang sedap. Tup-tup sekarang duk perli aku bila nak buat Donut..hehehe.. 

Donut Ma memang da Best.
nyum,nyum,nyumm



0 comments:

Post a Comment

Jom Baca Entri lain...

div style='height: 150px; overflow: auto; width: 220px; border-radius:20px;'>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...