"Apabila manusia mati maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara: sedekah jariyah, ilmu bermanfaat, atau anak shaleh yang mendo'akannya." (HR. Muslim, dari Abu Hurairah, Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (QS. At Tahrim: 6 )., Dan orang-orang yang berkata : "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami kesenangan hati, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa." ( QS. Al-Furqan : 74 ) ...Bacalah

Saturday, May 14, 2011

Pengalaman aku masa mengandung dan bersalin kat Yayyaan

Aku dapat tahu mengandung, selepas kakak ipar aku menyuruh aku check dengan pegnancy test.. Aku masa tu malas sangat nak check. ye la baru ja sebulan aku kawen...aku duk asyik bagi tau tak ada apa-apa lagi...
 
Esoknya masa lunch , aku kuar pegi Watson beli pregnancy test.. t'ketar gak aku masa nak beli benda tu...Malam tu aku try uat dengan test tu, sebelum tu tu aku baca betul-betul..aku ni confius orangnyaa.. selepas check ja aku tengok macam biasa ja.. naik 1 line jaaa..urmhh...aku tunjuk kat suami aku, dia pun sama gak kata xda apa-apa lagi..

Seminggu selepas tu, aku rasa nak mual pagi tu, mungkin biasa kot, nasib baik suami aku ada kat rumah...
aku pergi klinik panel, Doktor bagi tahu aku pregnant!!! terkejut aku.. masa tu lah baru aku tau yang aku silap tengok masa 1st buat pregnancy test..hahaha..suke laaa suami aku..hehhee

Masa mengandung, aku alahan 3 bulan. asyik muntah jaaa.. makan ja muntahhh.. sampai tak larat aku nak muntah..masuk bulan ke empat aku da okey daaa.. cuma pening-pening kalau buat keje rumah... hahaha..tak masak la aku..kat kedai la jawabnya.. kadang-kadang kalau suami aku ada kat rumah dia akan masakkan.. hehhe..

Selama aku mengandung tak adala aku mengidam sangat. biasa jaa... 1 bulan nak dekat Due bersalin aku berhenti kerja. kalau ikutkan aku tak nak berhenti keje kat situ, sebab dah lama aku keje.. tepaksa la aku berhenti nanti kena ikut suami aku tinggal dekat Melaka..

Sebulan aku duduk rumah mak mertua aku.. sampai naik bosan aku. ye la mak dengan abah mertua ja ada kat rumah. suami aku 2 minggu sekali baru balik kampung.. kadang-kadang kakak ipar aku bawak pergi klinik masa suami aku pergi kerja. 1 hari tu kakak ipar aku tak ada kat rumah, dia buka kedai kat Kelantan.. terpaksa la aku naik motor pergi klinik. nak buat macam mana. yang kelakarnya abang ipar aku pak Tam risau kat aku, lambat balik..hikkhikh..hari tu pulak aku lambat lak balik...

Satu hai sebelum nak bersalin, suami aku ada kat rumah, nasib baik dia ada masa tu. aku da rasa sakit-sakit kat ari-ari tapi buat tak tau ja.. dekat seminggu gak laaa...xlah sakit sangat..cuma malam tu sakit gak laa..aku keluar gaj ngan suami aku dengan kakak ipar aku pergi makan burger.. lapar sangat burger.. tambah-tambah malam tu orang ramai duk tengok bola..makan saja lahh..Masa dalam kereta rasa jugak sakit..Dalam pukul 2.00 pagi aku rasa sakit sangat-sangat, aku tunggu lagi, rasa sakit lagi lepas tu, suami aku nak bawak pergi hospital, aku kata, esok ja lah kita pergi..

Pagi esoknya aku pergi dengan suami aku, aku ingatkan sakit biasa2 ja lah..Masa dalam perjalanan, jam la pulak jalan.. Nasib baiklah suami aku nie pandai buat lawak, sambil-sambil tu aku istighfar banyak-banyak...
Sampai di hospital aku kena tahan, dah la bilik untuk suami masuk da ada orang.. urmhh tak ada rezeki suami aku nak tengok anak dia lahir. Lama jugak aku duduk dalam bilik bersalin. doktor kata jantung anak lemah, condition aku pulak tak berapa okey.. Doktor mintak kebenaran nak operate aku. tak sempat nak operate aku dah tak tahan nak bersalin, anak aku pun dah nak keluar..nurse da angkat aku kat atas katil nak bawak pergi bilik operation...akhirnya anak aku selamat lahir kat dunia nie..
 
Aku kena tahan lagi..aku tak boleh keluar lagi dari dalam bilik besralin tu.. Doktor bagi tau anak aku ada masalah dengan kaki kanan dia. dari pukul 8.00 pagi aku masuk sampailah pukul 8.00 malam baru aku boleh masuk wad. aku bersalin kat Yayyaan pukul 12.15 tengah hari..sakit kepala aku duk dalam bilik bersalin tu lama-lama...

Sekarang nie masalah kaki anak aku tu, okey da. Doktor bagi tau masalah tu biasa saja. Umur Yayyaan pun dah nak masuk 12 bulan...

0 comments:

Post a Comment

Jom Baca Entri lain...

div style='height: 150px; overflow: auto; width: 220px; border-radius:20px;'>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...